Vojska BiH

Broj raspoloživih za
vojnu službu
1,034,367, godina 18-49
Aktivni sastav            10,000 ( 127. u svijetu)
Vojni budžet            450 miliona dolara


Kopnena vojska:



       Oružane snage Bosne i Hercegovine je zvanični naziv vojnih snaga Bosne i Hercegovine. Ove snage se sastoje iz tri komponente (tri brigade), koje su nasljednici "tradicija" triju oružanih snaga, aktivnih u proteklom ratu u BiH 1992-1995, Armije Republike Bosne i Hercegovine, Hrvatskog vijeća odbrane i Vojske Republike Srpske(prve dvije su potpisivanjem Dejtonskog sporazuma transformisane u Vojsku FBiH).
      Vrhovni komandant OS BiH je Predsjedništvo BiH, a dalje u lancu komandovanja slijedi Ministarstvo odbrane BiH i Zajednički generalštab BiH sa general-pukovnikom Sifetom Podžićem na čelu.

Naoružanje:


M60 Patton - 45 kom..

      
      M60 Patton je bio američki glavni borbeni tenk (MBT) uveden u službu u decembru 1960. godine. Do sredine i kraja 1980-ih bio je glavni borbeni tenk američke vojske, dok ga nije zamijenio sadašnji M1 Abrams. Posljednji je Patton tenk. Serijska proizvodnja pokrenuta je 1959. godine. U trenutku razvoja, M60 je bio napredan tenk, velike mase i dobre oklopne zaštite. Osim SAD-a koristile su ga i još ga koriste nekoliko država svijeta, većinom članice NATO saveza. Izrael ima i svoju verziju M60 tenka sa izmjenjenom kupolom, kojeg je nazvao Sabra.


Svojstva
Dužina9,35 m (sa topom naprijed)
6,95 (bez topa)
Širina3,63 m
Visina3,21 m
Težina46,3 tona
Posada(vozač, zapovjednik, punitelj, topnik i pomoćni vozač)
Oklop i naoružanje
Oklopčelične ploče,
debljine 120 mm maksimalno
Osnovno naoružanje105 mm M68 top
Sekundarno naoružanje2x 7,62 mm
1x 12,7 mm mitraljez
Pokretljivost
Pogondizelski, zrakom hlađeni Continental AV-1790-5B series V-12
750 KS (560 kW)
Ovjestorzijske poluge
Brzina48 km/h
Snaga/težina16,2 KS/tona
Doseg480 km



AMX-30 - 32 kom.

AMX-30 img 2330.jpg
       
    AMX-30 je glavni borbeni tenk kojeg je projektovala francuska kompanija GIAT, čiji je prvi naručitelj i operater bila Francuska vojska 1966. godine. Razvijan je uporedno s njemačkim Leopard 1. Prvih 5 tenkova je predano 501. Régiment de Chars de Combat (tenkovski puk) u avgustu 1966. godine. Proizvodna verzija tenka AMX-30 je zbog povećanja pokretljivosti težila 36 tona, ali je zbog toga žrtvovana oklopna zaštita. Francuzi su važnost pokretljivosti tenka stavljali ispred oklopne zaštite. Vjerovali su da ako tenk zbog oklopa bude previše težak, da će uprkos svom tom silnom oklopu biti ranjiviji zbog premale pokretljivosti. Manjak oklopne zaštite u odnosu na svoje konkurente u drugim državama su pokrili većom brzinom i manjim dimenzijama tenka, uključujući i visinu od 2,28 metara. Glavno naoružanje je činio 105 mm top, koji ispaljuje visoko-eksplozivne protivtenkovske granate poznate kao Obus G.

Svojstva
Dužina9,48 m
Širina3,1 m
Visina2,86 m
Težina36 tona
Posada4
Oklop i naoružanje
Oklopčelične ploče 80 mm debljine
Osnovno naoružanje105 mm top
Sekundarno naoružanje7,62 mm mitraljez
20 mm sutomatski top
Pokretljivost
Pogondizel motor Hispano-Suiza HS 110
720 KS (540 kW)
Ovjestorzijske poluge
Brzina65 km/h
Snaga/težina18,9 KS/tona
Doseg600 km

M-84 - 35 kom.

Tenk M-84 (HV).jpg 
      M-84 je jugoslovenski glavni borbeni tenk razvijen na osnovu T-72, čiju je licencu SFRJ otkupila od Sovjetskog Saveza. Ime je dobio po godini kada je ušao u serijsku proizvodnju. M-84 se proizvodio od 1984. do 1991. godine i proizvedeno ih je oko 650.










Svojstva
Dužina9,53 m
Širina3,59 m
Visina2,19 m
Težina42 t.
Posada3
Oklop i naoružanje
Osnovno naoružanje125 mm glatkocijevni tenkovski top (42 projektila)
Sekundarno naoružanje1 x mitraljez 7,62 mm
1 x mitraljez 12,7 mm
Pokretljivost
PogonDizelski 735 kW / 1000 KS
Ovjestorzijske poluge
Brzina65 km/h
Snaga/težina23,8 ks / t.
Doseg650 km

T-55 - 150 u rezervi

T-55 skos RB.jpg
       
      T-54 i T-55 ime je za sovjetski tenk koji je nastao kao zamjena za vrlo uspješni tenk T-34 iz Drugog svjetskog rata. Serija tenkova T-54/55 je najmasovnije proizveden model tenka u svijetu i tenk koji je imao najrasprostraniju upotrebu do sada. Po svom izgledu, T-54 i T-55 u mnogome su slični i tokom vremena mnogi modeli T-54 unaprijeđeni su u T-55. Mnoge zemlje napravile su i svoje verzije T-55, tako da danas postoji mnogo kompanija koje vrše unapređenja.



Svojstva
Dužina6.45 m
Širina3.27 m
Visina2.40 m
Težina40.5 tona
Posada4
Oklop i naoružanje
Oklop203 mm
Osnovno naoružanjeužljebljeni top 100 mm D10
Sekundarno naoružanjemitraljez 7.62 mm PKMT, mitraljez DShK 12.7 mm, mitraljez 7.62 mm na kupoli (T-54)
Pokretljivost
PogonModel V-54 ili V-55 12-cil vodom hlađen diesel motor
520/580 KS (390/430 kW)
Ovjestorzijske poluge
Brzina48/50 km/h
Snaga/težina12.8/14.3 KS/tona
Doseg500 km, s dodatnim spremnicima 600 km

M113 - 90 A2 + 60 A3 kom.

M113.jpg
       
      M113 je američki oklopni transporter koji se još i danas zadržao u upotrebi u oružanim snagama država diljem svijeta. Razvoj M113 transportera počeo je 1956. godine. Prvi serijski M113 napravljen je 1960. godine u kompaniji FMC San Jose. Zbog svoje niske nabavne cijene i cijene održavanja postao je dio kopnenih snaga u više od 50 država svijeta. Do sada je napravljeno ukupno oko 80,000 ovih transportera u različitim verzijama.




Dužina
4,863 m
Širina
2,686 m
Visina
2,5 m
Težina
12,3 tone
Posada
2 člana posade + 11 vojnika
Oklopaluminijski, 12-38 mm
Osnovno naoružanjeM2 Browning mitraljez(12,7 mm)
Sekundarno naoružanjeovisi o verziji
PogonDetroit Dizel 6V53T, 6-cilindrični dizel motor
250 KS (205 kW)
Ovjestorzijske poluge
Brzina66 km/h
Snaga/težina22,35 KS/tona
Doseg480 km

BVP M-80 - 60 kom.


BVP M 80A.jpg
      
      BVP M-80 je borbeno vozilo pješadije proizvedeno u bivšoj Jugoslaviji. Danas se nalazi u naoružanju oružanih snaga država nastalih njenim raspadom - Hrvatske, Srbije, Slovenije i drugih bivših republika.

Kalibar topa: 20 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,62 mm
Protuoklopne vođene rakete: 2 x 9M14M
Borbeni komplet topa: 400
Borbeni komplet mitraljeza: 2000
Borbeni komplet POVR: 4
Posada: 3+7
Masa vozila: 13850 kg
Dužina: 6,42 m
Širina: 2,885 m
Visina: 2,2 m
Visina sa POVR: 2,67 m
Klirens: 0,4 m
Širina traga gusenica: 2,526 m
Snaga motora: 235 kW
Specifična snaga: 16,96 kW/t
Radijus kretanja: 500 km
Maksimalna brzina: 65 km/h
Brzina plovljenja: 7,8 km/h
Svladavanje vertikalne prepreke: 0,8 m
Svladavanje rova: 2,4 m
Uspon: 57,7%
Bočni nagib: 46,6%

BOV - 102 kom.

[opis]

      BOV (Borbeno Oklopno Vozilo) je lako oklopno vozilo za transport vojnika po i na ratištu. BOV se proizvodio u Jugoslaviji za potrebe bivše JNA. Najveći broj primjeraka napravljen je za potrebe vojne policije i ta verzija naziva se BOV-M (ili BOV-VP).

Svojstva
Dužina5,7 m
Širina2,53 m
Visina2,33 m
Težina9,1 tona
Posada2 + 8
Oklop i naoružanje
Oklopčelik
Osnovno naoružanje7,62 ili 12,7 mm top
Pokretljivost
PogonDeutz F6L413
150 hp (110 kW)
Ovjes4x4 točkaš
Brzina95 km/h
Snaga/težinaks/tona
Doseg500 km

Humvee - 25 kom.

     
Humvee
     Visokomobilno višenamjensko vozilo na točkovima, poznatije kao Humvee ili HMMWV (od engleski High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), vojno je vozilo s pogonom na četiri točka kojeg je razvila američka kompanija AM General. Prvi serijski HMMWV, koji je kompanija preimenovala u Humvee, dovršen je 1985. godine. Od tada je Humvee osnovno vozilo američkih oružanih snaga, a postao je osnova i za razvoj civilnog SUV-a.


AMX-10P - 35 kom.

Amx10p 23.jpg
     
      AMX-10P je francusko borbeno vozilo pješadije. Razvoj AMX-10P vozila započeo je 1965.godine sa ciljem zamijene starijeg AMX-VCI. Prvi prototip je završen 1968. godine. Nakon ispitivanja i poboljšavanja prototipa, serijska proizvodnja započela je 1972. godine, a slijedeće godine je dostavljen prvi primjerak francuskoj vojsci. Do sada je ukupno napravljeno oko 1810 primjeraka ovog vozila. Zadnji primjerak proizveden je 1994. godine.Francuska vojska je svoje AMX-10P nadogradila od 2006. - 2008. godine sa novim motorom i jačim oklopom.


Svojstva
Dužina5,85 m
Širina2,79 m
Visina2,57 m
Težina14,2 tona
Posada3 (zapovjednik, topnik, vozač)
8 vojnika
Oklop i naoružanje
Oklopzavarene aluminijske ploče
Osnovno naoružanje20mm automatski top M693 F1 (800 granata)
Sekundarno naoružanje7,62 mm suspregnuta strojnica (2000 metaka)
Pokretljivost
PogonHispano-Suiza HS 115 dizel motor
260 KS (191 kW)
Ovjestorzijske poluge
Brzina65 km/h
Snaga/težina17,9 KS/tona
Doseg500 km

122 mm haubica D-30 - 111 kom.

Haubica 122mm D30 M94 HR.jpg
   
      122 mm D-30 sovjetska je vučna haubica razvijena tokom 1960-ih kako bi zamjenila 122 mm M-30. Može se lako prepoznati po svome tronožnom postolju koje joj omogućuje brzo okretanje za 360°.


Svojstva
Dužina5,4 m (neborbeni položaj)
Masa3.210 kg
Širina1,9 m (neborbeni položaj)
Visina1,6 m (neborbeni položaj)
Posada1+7
Kalibar122 mm
Dužina cijevi38 kalibara
Brzina gađanja7-8 projektila/min (najviše)
Domet15,4 km efektivno
21,9 km najviše
Okomito polje djelovanje-7° do 70°
Vodoravno polje djelovanje360°
Povratni mehanizamhidropneumatski
Postoljetronožno (1 krak nepomičan)
Brzina tegljenja (najviše)80 km/h (na uređenim putevima)

BM-21 Grad - 29 kom.

SVLR 122mm BM-21 Hrvatske vojske
      BM-21 Grad  je sovjetski 122 mm višecijevni lanser raketa razvijen ranih 1960-ih. BM (Ruski: Боевая Машина) znači borbeno vozilo, dok grad (Ruski: Град) znači tuča. U zapadnim zemljama znan je kao M1964. Koristi se u preko 50 država i danas je vjerojatno najrasprostranjeniji sistem raketnog naoružanja. Zahvaljujući svom uspjehu mnoge su države kopirale ili razvile sličnu verziju ovog sistema. Čehoslovačka verzija ovog sistema je RM-70.





M-63 Plamen - 5 kom.

M-63 Plamen Vojske Srbije 
      M-63 Plamen je prvi jugoslovenski višecijevni lanser raketa. Razvoj ovog sistema počeo je 1958., a završen je 1963. godine, kada je JNA naručila prototipsku verziju višecijevnog bacača raketa M63 Plamen i nultu seriju raketa Plamen-A. Kasnije je razvijena raketa Plamen-B sa novom bojevom glavom i povećanim efektom na cilju, kao i raketa Plamen-S povećanog dometa.





M-77 Oganj - 7 kom.

M-77 Oganj Vojske Srbije
      M-77 Oganj je jugoslovenski samohodni višecijevni lanser raketa čiji je razvoj trajao od 1968. do 1977. godine. Prototip je prvi put javno prikazan na vojnoj paradi 1975.godine, a serijska proizvodnja počela je pet godina kasnije.


Svojstva
Dužina8,4 m
Masa22400 kg (borbena)
17300 kg (prazno vozilo)
Brzina80 km/h
Bojeva glava19,53 kg
Kalibar128 mm
Borbeni komplet64 rakete
Vjerojatno skretanje po pravcu na maksimalnom dometu~170 m
Vjerojatno skretanje po daljini na maksimalnom dometu

Vazdušne snage i protiv-vazdušna odbrana BiH



Bell UH-1 Iroquois - 14 kom.

 
    Bell UH-1 Iroquois, poznatiji kao "Huey", je višenamjenski vojni helikopter, poznat po svojoj ulozi u Vijetnamskom ratu.

      UH-1 razvijen je iz probnog modela Američke vojske iz 1955. Bell 204. Zbog prvobitne oznaka HU-1 (helicopter utility - višenamjenski helikopter) helikopter je dobio svoj nadimak Huey.

Osnovne karakteristike
  • Posada: 1-4
  • Dužina: 17,40 m
  • Visina: 4,39 m
  • Širina trupa: 2,62 m
  • Masa zrakoplova: 2.365 kg
  • Maksimalna masa uzlijetanja: 4.309 kg
Letne karakteristike
  • Najveća brzina: 217 km/h
  • Ekonomska brzina: 201 km/h
  • Dolet: 507 km
  • Brzina penjanja: 8,92 m/s
  • Najveća visina leta: 5.910 m
  • Omjer potisak/težina: 0,25 kW/kg
  • Motor: 1 × Lycoming T53-L-11 turboosovinski motor
    • Snaga motora: 820 kW


Mil Mi-8/Mi-17 - 11/3 kom.

Mi-8 Hip Roving Sands 99.jpg 
   Mil Mi-8 (NATO naziv "Hip") je transportni helikopter sovjetske proizvodnje. Peterokraki rotor pokreću dva turbo-osovinska motora. Prvi prototip s jednim motorom uzletjeo je  1961. godine. Drugi prototip s dva motora prvi let imao je  1962. Nakon nekoliko prepravki helikopter su 1967. pod imenom Mi-8 počele koristiti tadašnje sovjetske zračne snage. Prema Mi-8 izrađene su brojne verzije.
     Mi-8 koristi 50 zemalja uključujući Indiju, Kinu i Iran. Zadnja verzija pod oznakom Mi-8/Mi-17 predstavljena je 1981. godine i opremljena je s dotad najviše naoružanja. Koristi se u 20-ak zemalja.
Osnovne karakteristike:
  • Posada: 3 (pilot, kopilot, tehničar letač)
  • Kapacitet:
    • 24 putnika
    • 12 ranjenika + 1 sjedalo za pripadnika medicinskog osoblja
    • 3.000 kg tereta unutar kabine i do 5.000 kg na vanjskom teretu
  • Dužina: 25,24 m
  • Promjer rotora: 21,29 m
  • Visina: 5,65 m
  • Širina trupa: 2,5 m
  • Masa zrakoplova: 7.260 kg
  • Maksimalna masa uzlijetanja: 12.000 kg
Letne karakteristike
  • Najveća brzina: 260 km/h
  • Dolet: 960 km
    • Borbeni dolet: 450 km
  • Najveća visina leta: 4.500 m
  • Motor: 2× Klimov TV3-117MT turbo-osovinska motora (motor na Mi-8MT/MTB/MTBK)
    • Snaga motora: 1.434 kW svaki

SA 342 Gazela - 4 kom.


Gazelle SA342M.jpg



   SA 342 Gazela je Francuski laki višenamenski helikopter. Razvila ga je i proizvodila francuska firma Aerospecijal (fr. Aérospatiale) u kooperaciji sa britanskom Vestland Helikopters (engl. Westland Helicopters). Proizvodio se u Jugoslaviji i u Egiptu, po licenci. U Jugoslaviji, licencu je vodio i koordinirao Vazduhoplovnotehnički institut, struktura se proizvodila i finalno se Gazela sklapala u Fabrici aviona SOKO u Mostaru, motori su se proizvodili u industriji motora „21. maj“ u Rakovici, a ostalo su radili kooperanti, pripadnici tadašnje vazduhoplovne industrije u okviru Jugoslavije.
      Gazele su u operativnoj upotrebi u Francuskoj, Velikoj Britaniji i u nastalim državama posle raspada Jugoslavije, kao i u više ostalih zemalja u svetu. Koristile su se u mnogim oružanim sukobima, za vojni i sanitetski transport i u nameni borbenog helikoptera. Gazela je veoma popularan helikopter i u civilnoj varijanti. Bez obzira što dugo traje, još uvek je sa razlogom, ovaj helikopter aktuelan u mnogim zemljama sveta.