Broj raspoloživih za vojnu službu | 1,034,367, godina 18-49 |
---|
Aktivni sastav | 10,000 ( 127. u svijetu) |
---|
Vojni budžet | 450 miliona dolara |
---|
Kopnena vojska:
Oružane snage Bosne i Hercegovine je zvanični naziv vojnih snaga Bosne i Hercegovine. Ove snage se sastoje iz tri komponente (tri brigade), koje su nasljednici "tradicija" triju oružanih snaga, aktivnih u proteklom ratu u BiH 1992-1995, Armije Republike Bosne i Hercegovine, Hrvatskog vijeća odbrane i Vojske Republike Srpske(prve dvije su potpisivanjem Dejtonskog sporazuma transformisane u Vojsku FBiH).
Vrhovni komandant OS BiH je Predsjedništvo BiH, a dalje u lancu komandovanja slijedi Ministarstvo odbrane BiH i Zajednički generalštab BiH sa general-pukovnikom Sifetom Podžićem na čelu.
Naoružanje:
M60 Patton - 45 kom..
Dužina | 9,35 m (sa topom naprijed) 6,95 (bez topa) |
Širina | 3,63 m |
Visina | 3,21 m |
Težina | 46,3 tona |
Posada | 5 (vozač, zapovjednik, punitelj, topnik i pomoćni vozač) |
Oklop | čelične ploče, debljine 120 mm maksimalno |
Osnovno naoružanje | 105 mm M68 top |
Sekundarno naoružanje | 2x 7,62 mm 1x 12,7 mm mitraljez |
Pogon | dizelski, zrakom hlađeni Continental AV-1790-5B series V-12 750 KS (560 kW) |
Ovjes | torzijske poluge |
Brzina | 48 km/h |
Snaga/težina | 16,2 KS/tona |
Doseg | 480 km |
AMX-30 - 32 kom.
AMX-30 je glavni borbeni tenk kojeg je projektovala francuska kompanija GIAT, čiji je prvi naručitelj i operater bila Francuska vojska 1966. godine. Razvijan je uporedno s njemačkim Leopard 1. Prvih 5 tenkova je predano 501. Régiment de Chars de Combat (tenkovski puk) u avgustu 1966. godine. Proizvodna verzija tenka AMX-30 je zbog povećanja pokretljivosti težila 36 tona, ali je zbog toga žrtvovana oklopna zaštita. Francuzi su važnost pokretljivosti tenka stavljali ispred oklopne zaštite. Vjerovali su da ako tenk zbog oklopa bude previše težak, da će uprkos svom tom silnom oklopu biti ranjiviji zbog premale pokretljivosti. Manjak oklopne zaštite u odnosu na svoje konkurente u drugim državama su pokrili većom brzinom i manjim dimenzijama tenka, uključujući i visinu od 2,28 metara. Glavno naoružanje je činio 105 mm top, koji ispaljuje visoko-eksplozivne protivtenkovske granate poznate kao Obus G.
Dužina | 9,48 m |
Širina | 3,1 m |
Visina | 2,86 m |
Težina | 36 tona |
Posada | 4 |
Oklop | čelične ploče 80 mm debljine |
Osnovno naoružanje | 105 mm top |
Sekundarno naoružanje | 7,62 mm mitraljez 20 mm sutomatski top |
Pogon | dizel motor Hispano-Suiza HS 110 720 KS (540 kW) |
Ovjes | torzijske poluge |
Brzina | 65 km/h |
Snaga/težina | 18,9 KS/tona |
Doseg | 600 km |
M-84 - 35 kom.
M-84 je jugoslovenski glavni borbeni tenk razvijen na osnovu T-72, čiju je licencu SFRJ otkupila od Sovjetskog Saveza. Ime je dobio po godini kada je ušao u serijsku proizvodnju. M-84 se proizvodio od 1984. do 1991. godine i proizvedeno ih je oko 650.
Dužina | 9,53 m |
Širina | 3,59 m |
Visina | 2,19 m |
Težina | 42 t. |
Posada | 3 |
Osnovno naoružanje | 125 mm glatkocijevni tenkovski top (42 projektila) |
Sekundarno naoružanje | 1 x mitraljez 7,62 mm 1 x mitraljez 12,7 mm |
Pogon | Dizelski 735 kW / 1000 KS |
Ovjes | torzijske poluge |
Brzina | 65 km/h |
Snaga/težina | 23,8 ks / t. |
Doseg | 650 km |
T-55 - 150 u rezervi
T-54 i T-55 ime je za sovjetski tenk koji je nastao kao zamjena za vrlo uspješni tenk T-34 iz Drugog svjetskog rata. Serija tenkova T-54/55 je najmasovnije proizveden model tenka u svijetu i tenk koji je imao najrasprostraniju upotrebu do sada. Po svom izgledu, T-54 i T-55 u mnogome su slični i tokom vremena mnogi modeli T-54 unaprijeđeni su u T-55. Mnoge zemlje napravile su i svoje verzije T-55, tako da danas postoji mnogo kompanija koje vrše unapređenja.
Dužina | 6.45 m |
Širina | 3.27 m |
Visina | 2.40 m |
Težina | 40.5 tona |
Posada | 4 |
Oklop | 203 mm |
Osnovno naoružanje | užljebljeni top 100 mm D10 |
Sekundarno naoružanje | mitraljez 7.62 mm PKMT, mitraljez DShK 12.7 mm, mitraljez 7.62 mm na kupoli (T-54) |
Pogon | Model V-54 ili V-55 12-cil vodom hlađen diesel motor 520/580 KS (390/430 kW) |
Ovjes | torzijske poluge |
Brzina | 48/50 km/h |
Snaga/težina | 12.8/14.3 KS/tona |
Doseg | 500 km, s dodatnim spremnicima 600 km |
M113 - 90 A2 + 60 A3 kom.
M113 je američki oklopni transporter koji se još i danas zadržao u upotrebi u oružanim snagama država diljem svijeta. Razvoj M113 transportera počeo je 1956. godine. Prvi serijski M113 napravljen je 1960. godine u kompaniji FMC San Jose. Zbog svoje niske nabavne cijene i cijene održavanja postao je dio kopnenih snaga u više od 50 država svijeta. Do sada je napravljeno ukupno oko 80,000 ovih transportera u različitim verzijama.
Dužina | 4,863 m |
Širina | 2,686 m |
Visina | 2,5 m |
Težina | 12,3 tone |
Posada | 2 člana posade + 11 vojnika |
Oklop | aluminijski, 12-38 mm |
Osnovno naoružanje | M2 Browning mitraljez(12,7 mm) |
Sekundarno naoružanje | ovisi o verziji |
Pogon | Detroit Dizel 6V53T, 6-cilindrični dizel motor 250 KS (205 kW) |
Ovjes | torzijske poluge |
Brzina | 66 km/h |
Snaga/težina | 22,35 KS/tona |
Doseg | 480 km |
BVP M-80 - 60 kom.
Kalibar topa: 20 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,62 mm
Protuoklopne vođene rakete: 2 x 9M14M
Borbeni komplet topa: 400
Borbeni komplet mitraljeza: 2000
Borbeni komplet POVR: 4
Posada: 3+7
Protuoklopne vođene rakete: 2 x 9M14M
Borbeni komplet topa: 400
Borbeni komplet mitraljeza: 2000
Borbeni komplet POVR: 4
Posada: 3+7
Masa vozila: 13850 kg
Dužina: 6,42 m
Širina: 2,885 m
Visina: 2,2 m
Visina sa POVR: 2,67 m
Klirens: 0,4 m
Širina traga gusenica: 2,526 m
Snaga motora: 235 kW
Specifična snaga: 16,96 kW/t
Radijus kretanja: 500 km
Maksimalna brzina: 65 km/h
Brzina plovljenja: 7,8 km/h
Svladavanje vertikalne prepreke: 0,8 m
Svladavanje rova: 2,4 m
Uspon: 57,7%
Bočni nagib: 46,6%
Dužina: 6,42 m
Širina: 2,885 m
Visina: 2,2 m
Visina sa POVR: 2,67 m
Klirens: 0,4 m
Širina traga gusenica: 2,526 m
Snaga motora: 235 kW
Specifična snaga: 16,96 kW/t
Radijus kretanja: 500 km
Maksimalna brzina: 65 km/h
Brzina plovljenja: 7,8 km/h
Svladavanje vertikalne prepreke: 0,8 m
Svladavanje rova: 2,4 m
Uspon: 57,7%
Bočni nagib: 46,6%
BOV - 102 kom.
BOV (Borbeno Oklopno Vozilo) je lako oklopno vozilo za transport vojnika po i na ratištu. BOV se proizvodio u Jugoslaviji za potrebe bivše JNA. Najveći broj primjeraka napravljen je za potrebe vojne policije i ta verzija naziva se BOV-M (ili BOV-VP).
Dužina | 5,7 m |
Širina | 2,53 m |
Visina | 2,33 m |
Težina | 9,1 tona |
Posada | 2 + 8 |
Oklop | čelik |
Osnovno naoružanje | 7,62 ili 12,7 mm top |
Pogon | Deutz F6L413 150 hp (110 kW) |
Ovjes | 4x4 točkaš |
Brzina | 95 km/h |
Snaga/težina | ks/tona |
Doseg | 500 km |
Humvee - 25 kom.
Visokomobilno višenamjensko vozilo na točkovima, poznatije kao Humvee ili HMMWV (od engleski High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), vojno je vozilo s pogonom na četiri točka kojeg je razvila američka kompanija AM General. Prvi serijski HMMWV, koji je kompanija preimenovala u Humvee, dovršen je 1985. godine. Od tada je Humvee osnovno vozilo američkih oružanih snaga, a postao je osnova i za razvoj civilnog SUV-a.
AMX-10P - 35 kom.
AMX-10P je francusko borbeno vozilo pješadije. Razvoj AMX-10P vozila započeo je 1965.godine sa ciljem zamijene starijeg AMX-VCI. Prvi prototip je završen 1968. godine. Nakon ispitivanja i poboljšavanja prototipa, serijska proizvodnja započela je 1972. godine, a slijedeće godine je dostavljen prvi primjerak francuskoj vojsci. Do sada je ukupno napravljeno oko 1810 primjeraka ovog vozila. Zadnji primjerak proizveden je 1994. godine.Francuska vojska je svoje AMX-10P nadogradila od 2006. - 2008. godine sa novim motorom i jačim oklopom.
Dužina | 5,85 m |
Širina | 2,79 m |
Visina | 2,57 m |
Težina | 14,2 tona |
Posada | 3 (zapovjednik, topnik, vozač) 8 vojnika |
Oklop | zavarene aluminijske ploče |
Osnovno naoružanje | 20mm automatski top M693 F1 (800 granata) |
Sekundarno naoružanje | 7,62 mm suspregnuta strojnica (2000 metaka) |
Pogon | Hispano-Suiza HS 115 dizel motor 260 KS (191 kW) |
Ovjes | torzijske poluge |
Brzina | 65 km/h |
Snaga/težina | 17,9 KS/tona |
Doseg | 500 km |
122 mm haubica D-30 - 111 kom.
122 mm D-30 sovjetska je vučna haubica razvijena tokom 1960-ih kako bi zamjenila 122 mm M-30. Može se lako prepoznati po svome tronožnom postolju koje joj omogućuje brzo okretanje za 360°.
Svojstva | |
---|---|
Dužina | 5,4 m (neborbeni položaj) |
Masa | 3.210 kg |
Širina | 1,9 m (neborbeni položaj) |
Visina | 1,6 m (neborbeni položaj) |
Posada | 1+7 |
Kalibar | 122 mm |
Dužina cijevi | 38 kalibara |
Brzina gađanja | 7-8 projektila/min (najviše) |
Domet | 15,4 km efektivno 21,9 km najviše |
Okomito polje djelovanje | -7° do 70° |
Vodoravno polje djelovanje | 360° |
Povratni mehanizam | hidropneumatski |
Postolje | tronožno (1 krak nepomičan) |
Brzina tegljenja (najviše) | 80 km/h (na uređenim putevima) |
BM-21 Grad - 29 kom.
BM-21 Grad je sovjetski 122 mm višecijevni lanser raketa razvijen ranih 1960-ih. BM (Ruski: Боевая Машина) znači borbeno vozilo, dok grad (Ruski: Град) znači tuča. U zapadnim zemljama znan je kao M1964. Koristi se u preko 50 država i danas je vjerojatno najrasprostranjeniji sistem raketnog naoružanja. Zahvaljujući svom uspjehu mnoge su države kopirale ili razvile sličnu verziju ovog sistema. Čehoslovačka verzija ovog sistema je RM-70.
M-63 Plamen - 5 kom.
M-63 Plamen je prvi jugoslovenski višecijevni lanser raketa. Razvoj ovog sistema počeo je 1958., a završen je 1963. godine, kada je JNA naručila prototipsku verziju višecijevnog bacača raketa M63 Plamen i nultu seriju raketa Plamen-A. Kasnije je razvijena raketa Plamen-B sa novom bojevom glavom i povećanim efektom na cilju, kao i raketa Plamen-S povećanog dometa.
M-77 Oganj - 7 kom.
M-77 Oganj je jugoslovenski samohodni višecijevni lanser raketa čiji je razvoj trajao od 1968. do 1977. godine. Prototip je prvi put javno prikazan na vojnoj paradi 1975.godine, a serijska proizvodnja počela je pet godina kasnije.
Svojstva | |
---|---|
Dužina | 8,4 m |
Masa | 22400 kg (borbena) 17300 kg (prazno vozilo) |
Brzina | 80 km/h |
Bojeva glava | 19,53 kg |
Kalibar | 128 mm |
Borbeni komplet | 64 rakete |
Vjerojatno skretanje po pravcu na maksimalnom dometu | ~170 m |
Vjerojatno skretanje po daljini na maksimalnom dometu |
Vazdušne snage i protiv-vazdušna odbrana BiH
Bell UH-1 Iroquois - 14 kom.
Bell UH-1 Iroquois, poznatiji kao "Huey", je višenamjenski vojni helikopter, poznat po svojoj ulozi u Vijetnamskom ratu.
UH-1 razvijen je iz probnog modela Američke vojske iz 1955. Bell 204. Zbog prvobitne oznaka HU-1 (helicopter utility - višenamjenski helikopter) helikopter je dobio svoj nadimak Huey.
Osnovne karakteristike
- Posada: 1-4
- Dužina: 17,40 m
- Visina: 4,39 m
- Širina trupa: 2,62 m
- Masa zrakoplova: 2.365 kg
- Maksimalna masa uzlijetanja: 4.309 kg
Letne karakteristike
- Najveća brzina: 217 km/h
- Ekonomska brzina: 201 km/h
- Dolet: 507 km
- Brzina penjanja: 8,92 m/s
- Najveća visina leta: 5.910 m
- Omjer potisak/težina: 0,25 kW/kg
- Motor: 1 × Lycoming T53-L-11 turboosovinski motor
- Snaga motora: 820 kW
Mil Mi-8/Mi-17 - 11/3 kom.
Mil Mi-8 (NATO naziv "Hip") je transportni helikopter sovjetske proizvodnje. Peterokraki rotor pokreću dva turbo-osovinska motora. Prvi prototip s jednim motorom uzletjeo je 1961. godine. Drugi prototip s dva motora prvi let imao je 1962. Nakon nekoliko prepravki helikopter su 1967. pod imenom Mi-8 počele koristiti tadašnje sovjetske zračne snage. Prema Mi-8 izrađene su brojne verzije.
Mi-8 koristi 50 zemalja uključujući Indiju, Kinu i Iran. Zadnja verzija pod oznakom Mi-8/Mi-17 predstavljena je 1981. godine i opremljena je s dotad najviše naoružanja. Koristi se u 20-ak zemalja.
Osnovne karakteristike:
- Posada: 3 (pilot, kopilot, tehničar letač)
- Kapacitet:
- 24 putnika
- 12 ranjenika + 1 sjedalo za pripadnika medicinskog osoblja
- 3.000 kg tereta unutar kabine i do 5.000 kg na vanjskom teretu
- Dužina: 25,24 m
- Promjer rotora: 21,29 m
- Visina: 5,65 m
- Širina trupa: 2,5 m
- Masa zrakoplova: 7.260 kg
- Maksimalna masa uzlijetanja: 12.000 kg
Letne karakteristike
- Najveća brzina: 260 km/h
- Dolet: 960 km
- Borbeni dolet: 450 km
- Najveća visina leta: 4.500 m
- Motor: 2× Klimov TV3-117MT turbo-osovinska motora (motor na Mi-8MT/MTB/MTBK)
- Snaga motora: 1.434 kW svaki
SA 342 Gazela - 4 kom.
SA 342 Gazela je Francuski laki višenamenski helikopter. Razvila ga je i proizvodila francuska firma Aerospecijal (fr. Aérospatiale) u kooperaciji sa britanskom Vestland Helikopters (engl. Westland Helicopters). Proizvodio se u Jugoslaviji i u Egiptu, po licenci. U Jugoslaviji, licencu je vodio i koordinirao Vazduhoplovnotehnički institut, struktura se proizvodila i finalno se Gazela sklapala u Fabrici aviona SOKO u Mostaru, motori su se proizvodili u industriji motora „21. maj“ u Rakovici, a ostalo su radili kooperanti, pripadnici tadašnje vazduhoplovne industrije u okviru Jugoslavije.
Gazele su u operativnoj upotrebi u Francuskoj, Velikoj Britaniji i u nastalim državama posle raspada Jugoslavije, kao i u više ostalih zemalja u svetu. Koristile su se u mnogim oružanim sukobima, za vojni i sanitetski transport i u nameni borbenog helikoptera. Gazela je veoma popularan helikopter i u civilnoj varijanti. Bez obzira što dugo traje, još uvek je sa razlogom, ovaj helikopter aktuelan u mnogim zemljama sveta.